Font Size

Profile

Ustawienia strony

Higiena pracy ucznia

Podstawowe zasady higieny pracy umysłowej dziecka

Podstawowe zasady higieny pracy umysłowej dziecka

   a) Stan psychofizyczny ucznia

Efektywnemu uczeniu się sprzyja całościowy stan psychofizyczny. Przystępując do nauki w domu uczeń powinien być zdrowy, wyspany, wypoczęty, nie głodny i nie przejedzony. Nie powinien mieć na sobie zbyt ciasnego ubrania, ze względu na złe krążenie krwi. Dobry nastrój i zainteresowanie przedmiotem nauki są pomocne. Ospałość, ociężałość i zniechęcenie można łatwo zlikwidować biorąc szybki, chłodny prysznic.

b) Warunki zewnętrzne

Efektywnej nauce sprzyjają właściwe warunki zewnętrzne:

  •       świeże powietrze;
  •       właściwa temperatura;
  •       właściwa wilgotność powietrza (nawilżacze na kaloryferach);
  •       wygodne krzesło o odpowiednim kształcie i wysokości;
  •       biurko lub stół o wysokości dostosowanej do wzrostu;
  •       oświetlenie o właściwej intensywności (nie za jasne i nie za ciemne, wzrok nie może się męczyć, zawsze z lewej strony;(z prawej, gdy dziecko jest leworęczne)
  •       odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka nie nazbyt absorbująca uwagę);
  •       brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą; porządek, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.

c)  Sposób uczenia się

Efektywnej nauce sprzyja odpowiedni sposób uczenia się:

  • planowanie nauki własnej uwzględniające porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej, jednakże nie mogą to być zbyt późne godziny nocne, przeznaczone na co najmniej 7-godzinowy sen;
  • zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lub najnudniejszych lekcji;
  • robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału;
  • przeplatanie przedmiotów ścisłych z humanistycznymi, np. po historii matematyka, po polskim fizyka itp.;
  • reagowanie na objawy przemęczenia umysłowego, takie jak: zwiększenie pobudliwości ruchowej, trudności w skupianiu uwagi, apatia, częste zmiany nastroju, nadwrażliwość na;   zasypianiem sygnalizują narzucenie sobie zbyt ostrego reżimu lub poważne problemy osobiste, w przypadku, których nierozwiązanie może utrudnić naukę (roztargnięcie, zbyt łatwe męczenie się, trudności ze skupieniem uwagi).

d)  Optymalne warunki wewnętrzne

Dla prawidłowej pracy umysłu ważne są:

  • właściwości wzroku, słuchu i tych zmysłów, które biorą udział w poznawaniu świata;
  • ogólna sprawność fizyczna;
  • podstawowy poziom inteligencji;
  • uzdolnienia takie jak: spostrzegawczość, zdolność do koncentracji uwagi, wyobraźnia;
  • średnie natężenie motywacji (przy za niskim nic się nie chce, przy za wysokim czujemy się jak sparaliżowani);
  • właściwy poziom aspiracji, czyli cel, wymagania, jakie sami sobie stawiamy (aspiracje nie mogą być zbyt niskie, bo się rozleniwimy, nie mogą być za wysokie w stosunku do możliwości, bo się szybko zniechęcimy, powinny być odpowiednie do naszych możliwości);
  • wiara w siebie i wysokie poczucie własnej wartości (sprzyja temu znajomość własnych, mocnych stron, a nie koncentrowanie uwagi na swoich słabych stronach).

Jesteś tutaj: Home Dla rodziców Higiena pracy ucznia