Font Size

Profile

Ustawienia strony

Cele OK

Co chcesz osiągnąć na tej konkretnej lekcji


Powinieneś dokładnie wiedzieć, czego chcesz dzieci nauczyć. Kiedy wiesz, jak to jest ważne i jak może się to przydać Twoim uczniom w przyszłości, znacznie łatwiej będzie ci znaleźć sposób na to, aby lekcje prowadzić w sposób ciekawy i zaangażowany. Dobrze jest wiedzieć, czego naprawdę chcesz dzieci nauczyć.

Na początku lekcji powiedz uczniom, jaki cel chcesz razem z nimi osiągnąć


Twoi uczniowie powinni wiedzieć, dokąd zmierzają. Jeśli znają cel lekcji, łatwiej im będzie ten cel osiągnąć. Będą chętniej brać udział w zajęciach, bo będą rozumieć, co się dzieje i dlaczego warto się w to zaangażować. Jeśli go dobrze zaprezentujesz, stanie się celem wspólnym: dla ciebie i dla twoich uczniów.

Cele lekcji przedstaw językiem zrozumiałym dla ucznia


Sztuka polega na tym, aby mówić o celach lekcji językiem zrozumiałym dla ucznia. Cel najlepiej jest wyrazić w formie efektu. Przedstaw dzieciom, co chcesz na tej konkretnej lekcji razem z nimi osiągnąć, dokąd chcesz ich zaprowadzić. Dobrze jest wyrazić to w taki sposób, żeby pobudzić ciekawość uczniów. Cel lekcji należy przedstawić w taki sposób, aby był on dla ucznia zrozumiały i wart był jego wysiłku. Umiejętnie przedstawiony cel lekcji mobilizuje uczniów do działania.

Cele a temat lekcji


Nie wystarczy zasygnalizować, jaki będzie temat zajęć. W nauczaniu metodą Oceniania Kształtującego podkreśla się różnicę między tematem, a celem lekcji. Celem jest efekt w postaci wiedzy lub umiejętności ucznia. Jeśli podajesz sam temat lekcji, uczniowie mogą zgadywać, czego będziesz od nich dzisiaj oczekiwać. Stracą dużo czasu i energii zanim dotrą do sedna. Będą czekać, dopóki nie upewnią się, że dobrze odczytali twoje zamiary. Jeśli poznają cel, dowiedzą czego od nich oczekujesz.

Wybierz metodę prezentacji celu


Cele lekcji można uczniom przedstawić na wiele sposobów. Niektórzy nauczyciele zapisują je na tablicy lub wieszają w widocznym miejscu w formie plakatu. Inni wolą przedstawić go własnymi słowami lub dyktują do zeszytu. Jeszcze inni dają go dzieciom w formie wklejki do zeszytu. Niektórzy natomiast wolą zdefiniować go razem z uczniami.

Sprawdź, czy cel lekcji został osiągnięty


Wielu nauczycieli wykorzystuje do tego celu metodę zdań podsumowujących. Metoda jest bardzo prosta. Uczniowie są proszeni o dokończenie pojedynczego zdania. Przykłady takich zdań podano poniżej:
  • Dziś nauczyłem się, że ...
  • Zrozumiałem, że ...
  • Zaskoczyło mnie to, że ...
  • Osiągnąłem założony cel lekcji, ponieważ ...
Uczniowie mogą uzupełniać te zdania sami, w parach lub publicznie. Zachęcamy jednak do tego, by w początkowym okresie uczniowie wymieniali swoje poglądy w parach. Przedyskutowanie dokończenia zdania z kolegą lub koleżanką może wpłynąć na zmianę punktu widzenia. Uczniowie pod wpływem tej dyskusji inaczej mogą ocenić lekcję i co innego mogą uznać za istotne.
Na początku stosowania zdań podsumowujących dobrze jest zrezygnować z ich publicznego przedstawiania. Lepiej, żeby przedyskutowali to w parach. Trzeba mieć drobinę zaufania do uczniów. Po kilku lekcjach, kiedy już nauczą się stosować tą metodę, możesz poprosić, aby przeczytali opracowane przez siebie uzupełnienia zdań. Zobaczysz, jak chętnie będą dzielić się swoimi przemyśleniami.

Szanuj swoich uczniów


Oprócz twoich zajęć, uczniowie mają wiele innych lekcji. Pozostali nauczyciele również planują cele swoich lekcji. Dlatego szanuj uczniów. Nie przeciążaj ich zbyt dużą liczbą celów. Skup się raczej na tym, na czym naprawdę ci zależy.

 

Na podstawie książki, D. Stern, Ocenianie kształtujące w praktyce

Jesteś tutaj: Home Nauczyciele Ocenianie kształtujące Cele lekcji w OK